مرتضی حاتمی: کتاب «بررسی و تحلیل سیر آثار ادبیات کودک و نوجوان علی اشرف درویشیان» در آستانه انتشار است

 

همزمان با 3 شهریور زادروز «علی اشرف درویشیان» نویسنده کرمانشاهی؛
ویرایش علمی کتاب «بررسی و تحلیل سیر آثار ادبیات کودک و نوجوان علی اشرف درویشیان» اثر مرتضی حاتمی به پایان رسید

مرتضی حاتمی نویسنده و روزنامه نگار ادبی از اتمام ویرایش ادبی کتاب تازه اش با عنوان «بررسی و تحلیل سیر آثار ادبیات کودک و نوجوان علی اشرف درویشیان» نویسنده کرمانشاهی در روز تولد این نویسنده ی جریان ساز خبر داد.

مرتضی حاتمی نویسنده و روزنامه‌نگار کرمانشاهی و عضو شورای کتاب کودک در گفت و گو با وبسایت بلوط گفت: کتاب «بررسی و تحلیل سیر آثار ادبیات کودک و نوجوان علی اشرف درویشیان» حاصل یک تحقیق و پژوهش چند ساله‌ی فردی درخصوص آثار ادبیات کودک و نوجوان درویشیان نویسنده و پژوهشگر کرمانشاهی است در چهار فصل نوشته و تنظیم شده و ویرایش علمی آن به پایان رسید.

وی تصریح کرد:ادبیات کودک و نوجوان همیشه از اهمیت ویژه و شاخصی برخوردار بوده، زیرا مقدمات ورود جامعه ی هدف به ادبیات بزرگسال از منظر محتوایی و زیربنایی را تعریف می کند. ادبیات کودک و نوجوان، برای سرگرمی همراه با آرامش و انتقال مفاهیم اخلاقی و انسانی به جوامع هدف مهم، مؤثر و کارآمد بوده است.کودکان و نوجوانان به واسطه مطالعه ی کتاب‌های متناسب با توان ذهنی و گروه سنی خود، درس زندگی می آموزند و با بهره‌گیری از اندیشه‌های مستتر در متن (نظم و نثر) شیوه‌های برخورد با مشکلات و سختی ها را در زندگی یاد می گیرند و با همزادپنداری با شخصیت های موجود در متون، تلاش می‌کنند نکات مثبت و آموزنده را بیاموزند، زیرا یکی از مهمترین کارکردهای ادبیات کودک و نوجوان، بُعد تربیتی و تعلیمی آن است.
وی با اشاره به ضرورت نقد و بررسی به عنوان یک علم کارآمد تصریح کرد:امروزه تحلیل، بررسی،نقد و واکاوی به عنوان یک علم جدی تلقی می‌شود و منتقدان و پژوهشگران با بهره‌گیری از دانش علمی و تجربی و آموزه های مختلف و هم چنین بهره مندی از دانش فردی می توانند سیر و مسیر افراد در حوزه های تخصصی را تحلیل، واکاوی و حتی آسیب شناسی و در نهایت به اظهارنظر و ارائه ی راهکارهای تخصصی بپردازند.

وی ادامه داد:«علی‌اشرف درویشیان» نویسنده‌ای است که در دو حوزه ی ادبیات کودک و نوجوان و بزرگسال تلاش های مستمر و مؤثر داشته و از ابتدای دهه ی پنجاه تا زمان مرگ (آبان 96) هرگز دست از نوشتن و پژوهش در این دو حوزه برنداشته است. کتاب های متعدد او مؤید این ادعاست و مضامین کتاب هایش، بر اعتراض به فاصله های طبقاتی، فقر، جهالت، گرسنگی، بی سوادی، ظلم و ستم، خفقان و استبداد، آزادی و دموکراسی، ناامیدی، درد و زخم، تلاش برای دانایی کودکان و نوجوانان و آگاهی بخشی عمومی و… استوار بوده است.

وی با اشاره به آخرین کتاب منتشرشده ی درویشیان در حوزه کودک و نوجوان ادامه داد:«مورچه های ندانم کار» آخرین اثر منتشرشده ی ایشان در سال ۹۶ ، توسط نشر «شهر قلم» است. انتشار این کتاب نشان از استمرار فعالیت او در ادبیات کودک و نوجوان در حدود نیم قرن دارد و می‌تواند بهانه‌ای جدی برای بررسی و تحلیل سیرآثارش در ادبیات کودک ونوجوان از سال 1357(تاریخ نگارش نخستین اثر در سال 1348) تا سال ۱۳۹۶ باشد. بر این اساس «بررسی و تحلیل سیر آثار ادبیات کودک و نوجوان علی اشرف درویشیان» می تواند آشکار کننده‌ی زوایای پنهان نویسندگی او چون: تکنیک نویسندگی، قالب و مضامین، توجه‌ به آفرینش‌های ادبی، توجه یا عدم توجه به تمایلات بزرگسالانه‌ و… به مخاطبان ‌باشد.

وی با اشاره به سوابق و پیشینه‌ی تحقیق و پژوهش در این خصوص افزود:حوزه ی ادبی، نگارشی و پژوهشی علی اشرف درویشیان گسترده است و در این حوزه ها یادداشت هایی پراکنده در راستای بررسی آثار ادبیات کودک و نوجوان و بزرگسال و نیز مباحث اجتماعی، شخصیتی، فرهنگی، سیاسی، در رسانه ها و نشریات و… پرداخته‌ و منتشرشده، اما تاکنون کتابی مستقل در این حوزه چاپ و منتشرنشده و تنها دو کتاب:(نگاهی به آثار درویشیان)نوشته (گلباخی) [منصور یاقوتی] تهران: انتشارات کار، خرداد ۱۳۵۹که یاقوتی در این کتاب ۳۵ صفحه ای به بررسی و نقد کتاب های: «فصل نان»،«کی بر می گردی داداش جان؟» و«آتش در کتابخانه‌ی بچه ها» از نظر فرم و تکنیک های نوشتن رفتاری و شخصیتی وی پرداخته است. کتاب دیگر (آثار درویشیان در بوته نقد) نوشته ی : جعفر کازرونی است که در این کتاب در دو بخش به معرفی تک‌تک داستان‌های منتشرشده از مجموعه های مختلف و بخش دوم، نقد و بررسی رمان «سال های ابری» (در چهار جلد) پرداخته است. ضمن آن که چند عنوان مقاله و پایان نامه در همین راستا نوشته شده است.

نویسنده مجموعه داستان «کولبران نان و رنج» ادامه داد: رنگینه (قصه برای کودکان) انتشارات نگاه، گل طلا و کِلاش قرمز، انتشارات شبگیر، چاپ دوم 1357، ابرسیاه هزار چشم، انتشارات شبگیر، چاپ اول، 1357،روزنامه ی دیواری مدرسه ی ما (نشر شبگیر)، کی برمی گردی داداش جان؟(نشر نگاه)،آتش در کتابخانه ی ما (نشرنگاه)، مورچه های ندانم کار (نشر شهر قلم/1396) کتاب ها و آثار چاپ شده ی درویشیان در حوزه ی ادبیات کودک و نوجوان است.

وی با اشاره به سابقه ی نگارش آثار ادبیات کودک و نوجوان توسط درویشیان تصریح کرد:تاریخ نگارش داستان های: «ابرسیاه هزارچشم» و «گل طلا و کلاش قرمز» سال 1348 قید کرده و «رنگینه» را هم سال 1353 نوشته، درست در همان ابتدای آغاز نگارش، برای مخاطبان کودک و نوجوان هم دغدغه داشته است.

به گفته ی حاتمی این کتاب در 4 فصل و در 190 صفحه نوشته شده که برای انتشار و سرمایه گذاری در اختیار یکی از ناشران تهرانی قرار داده شده است.
از این نویسنده تاکنون بیش از 60 عنوان کتاب در دو ادبیات کودک و نوجوان و بزرگسال چاپ و منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *