دریچه منتشر شد: کتابی تازه از دکتر رضا موزونی

رضا موزونی صبح امروز در گفتگو با خبرنگار صدای آزادی از انتشار کتابی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان با نام «دریچه» خبر داد.
این پژوهشگر نام آشنا درباره انگیزه نوشتن چنین کتابی گفت: سالها تجربه در این حوزه و ارتباط تنگاتنگ با دنیای کودکان بعنوان یک مربی و شناخت از کودکان و آشنایی من با کانون پرورش فکری و روبرو شدن با دنیایی از کتاب در این مجموعه اولین بستر کار در این حوزه بود. چند سالی در دانشگاهها رشته ادبیات کودک را تدریش کرده ام.خیلی کتاب در این حوزه نوشته شده اند اما احساس کردم نسبت به وقت دانشجو، کتابی هایی که بتوانند برایشان موثر باشد کمتر تالیف شده‌اند.
وی همچنین افزود: یادداشتهایم را در این خصوص هر سال جمع می کردم وبه سرفصلهایی تبدیل کردم که دانشجو بتواند از آن بیشترین بهره راببرد.
شاعر و نویسنده ی کورد کرماشان در پاسخ به این سوال که آیا این کتاب فقط یک کتاب برای دانشجویان است ؟ اظهار داشت: قطعاً این طور نیست. بخش‌هایی از کتاب وجود دارد که ویژه معلمان و مربیان است. مثل آموزش نوشتن خلاق در کودکان، و شیوه های قصه‌گویی.
وی در این باره افزود: قصه‌گویی دریچه زیبا و ماندگار ارتباط با کودکان است و معلمان حتی برای آموزش مباحث ریاضی هم می توانند از قصه‌گویی لستفاده کنند. مثلا بحثی در کتاب آورده ام که در هیچ کتاب ادبیات کودک به آن اشاره نشده و حاصل تجربه مستقیم من از سالها کار مربی‌گری است. یا مثلا اینکه در این کتاب ۲۵ روش کار فقط با یک داستان واحد کودک را آورده ام . یعنی اگر یک مربی یا معلم فقط یک کتاب قصه داشته باشد می تواند یک ماه کودکان را با فعالیتهای متنوع از بستر همین کتاب قصه درگیر کند.
دکتر موزونی همچنین در بخشی دیگر به ویژگی های کتاب تازه اش اشاره کرد و گفت: ابن کتاب در بخش آموزش قصه‌گویی و شیوه‌های آن قابل استفاده برای اولیا و خانواده هاست. مثلاً یک مادر ضمن آشنایی با دهها قصه زیبا و متناسب با گروه سنی کودکان می‌تواند با اصول قصه‌گویی قصه‌اش را تعریف کند.
مدیر کل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرماشان در ادامه به نکات قابل توجهی اشاره کرد: همیشه می‌بینم که پدران و مادران در انتخاب کتاب مناسب برای فرزندانشان دچار مشکل یا تردید هستند.نمی دانند چه کتابی واقعا مناسب است. از طرفی برخی ناشرین به تولید کتابهای بازاری و بی محتوا روی آورده اند. در ابن کتاب معیارهای انتخاب کتاب مناسب با هر گروه سنی کاملا طبقه بندی شده و توضیح داده‌ام. مثلا معیار انتخاب یک کتاب علمی برای کودک چیست؟ معیار یک کتاب داستانی مناسب برای یک کودک پنج ساله چیست؟ چه کتابی برای قصه‌گویی برای خردسالان مناسب است؟ یا مثلا نوجوانان پسر به چه کتابهایی بیشتر علاقه دارند؟ و خلاصه اینکه این که هم داشنجو هم معلم هم اولیا از این کتاب می‌توانند استفاده کنند.

وی همیچنین ادامه داد: این کتاب تازه ترین تغییرات و تحولات در دنیای کودکان را رصد کرده و تا همین دهه ۹۰ در کتاب آورده است. این کتاب یک کتاب فعالیت محور است و شیو‌های عملی قصه‌گویی ، کتابخوانی، شعرخوانی و نوشتن خلاق در آن مرحله به مرحله توضیح داده است. یعنی یک‌مربی یا معلم می تواند مرحله به مرحله نوشتن خلاق را با دانش آموز کار کند . ویژگی دیگر اینکه مربیان پیش دبستانی با خواندن این کتاب می‌توانند منابع خوبی برای قصه‌گویی کودکان خردسال در دست داشته باشند. مثلا آماده کردن کارت قصه‌گویی می‌تواند مربی پیش دبستانی را در نگهداری قصه‌های مناسب کمک کند.
رضا موزونی در پایان گفت: حاصل بیش از ۲۵ سال کار مستقیم و تجربه من در این کتاب جمع شده است و خواندن و مطالعه آن را به همه علاقمندان به دنیای کودکان و نوجوانان توصیه می‌کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *