دکتر عباس صیدی پژوهشگر کورد کلهر: مبارزات كلهرها در مقابل عثماني باید ثبت شود

 

مطالبه یک پژوهشگر کورد کلهر: مبارزات كلهرها در مقابل عثماني باید ثبت شود

دكتر عباس صيدي كلهر در نشست فصلي خود با شوراي مركزي جامعه ي كلهريان استان ايلام گفت: تفكر جوان گرايي و جوان گذاشتن لايه هاي جامعه ي اجتماعي از اسلام نشأت گرفته است و از نظر اجتماعي نيز يك پديده ي مؤثر است و بدون شك داراي كاركردهاي مناسبي مي باشد.
رييس هيأت موسس جامعه ي كلهريان ايلام به موضوع جايگاه اقوام در كشور اشاره كرد و بيان داشت: بسيار واضح است كه امروزه همگرايي در بين اقوام محكم تر شده است و روي آوردن به فرهيختگان قوم براي رفع بعضي از مشكلات زندگي امري روشن است زيرا هم اكنون مديريت قوم ها تغيير كرده است و اغلب توجه اقوام به سوي نخبه ها و سرآمدان و تحصيل كردگان قوم معطوف مي شود. بنابراين اكنون نوعي استحاله ي اجتماعي و فرهنگي در دل قوم ها صورت گرفته است كه بيانگر تبعيت آن ها از مدرن شدن جامعه است.
اين مدرس دانشگاه به شيوه ي ارتباط بزرگان و ريش سفيدان قوم با نسل جوان و روشنفكر اشاره كرد و افزود: اكنون در جامعه ي ما شيوه ي قبيله داري تغيير كرده است به طوري كه بزرگان قبايل هم خادم قوم هستند و هم با جوانان سرآمد و فرهيخته ي قوم خود معاشرت و تعامل اجتماعي دارند و با آنان در امور مهم قوم مشورت مي كنند كه اين روش خود به خود يك اتفاق جديد محسوب مي شود كه نقش پيشرفت هاي علمي و ذكاوت اجتماعي جوانان قوم را بيان مي كند.
دكتر صيدي كلهر بر روي واژه ي همگرايي قومي تأكيد كرد و گفت: از آن جا كه بخشي از بافت هاي سنتي قبايل تحت تأثير تغييرات اجتماعي و تكنولوژي روز قرار گرفته است لذا خاندان ها و اقوام نيز اين نو شدن و شكوفايي را پذيرفته اند. بنابراين براي پذيرش يك پديده ي جديد نياز به همگرايي اجتماعي و فكري قوم مي باشد. ايشان خاطر نشان كردند: همگرايي در سطح جهاني هم وجود دارد به عنوان مثال اتحاديه ي اروپا نمونه ي روشني از اين همگرايي است. پس جريان همگرايي قومي به قصد شكوفايي اجتماعي و فرهنگي در بين اقوام يكي از ضرورت هاي اجتماعي امروز است.
اين نويسنده ي حوزه ي فرهنگ و اجتماع در ادامه ي سخنانش به جايگاه تاريخي ايل بزرگ كلهر اشاره كرد و اذعان داشت: از آن جا كه يك ايل يا يك خاندان همواره بايد در جستجوي رسيدن به موضوع و چگونگي شهامت ها، شجاعت ها و فضيلت هاي خود باشد و براي حفظ و زنده نگه داشتن آن ها كوشش نمايند و هم چنين به آن ها افتخار كند، از اين رو ايل نجيب كلهر كه دومين ايل بزرگ ايران است در تاريخ گذشته ي خود صاحب تمدن و فرهنگ اصيل كورده واري و هم چنين گرايش صادقانه به ميهن دوستي و مذهب گرايي و عشيره اي مي باشد و به آن نيز افتخار مي كند.
اين پژوهشگر حوزه ي كلهر شناسي در اين خصوص بيان كرد: در ميان 96 ايل موجود در ايران ايل كلهر از درخشش و آوازه ي چشمگيري برخوردار است. ايل كلهر داراي مردمي اصيل و نجيب و قانع هستند كه تاكنون جلوه هاي گوناگون غيرت و پايمردي براي زنده ماندن دين و ميهن خويش تاريخ آن را پر از افتخار كرده است.
رييس هيئت موسس جامعه كلهريان استان ايلام تصريح كرد: كلهريان مردماني هستند كه از ديرباز تاكنون زندگي شرافتمندانه اي داشته اند و هرگز براي امرار معاش و رسيدن به مال و مكنت دنيا به شهري يا منطقه اي از همسايگان خود هجوم نبرده اند و براي اشتهار و كسب مقام و قدرت شمشيرهايشان بي گناهي را گردن نزده است. ايشان افزودند: اين ايل پرآوازه و تاريخ مند از دوران سلجوقيان تا صفويه با افتخار در سرزمين هاي كلهر نشين گيلان غرب، كرمانشاه، اسلام آباد، ايوان، سرپل ذهاب، ماهيدشت، قصر شيرين ، ايلام و روستاها و بخش هاي اطرافشان با افتخار و سر بلندي زندگي خود را سپري كرده اند و در مقابل هجوم دشمنان ايران به ويژه امپراطوري عثماني در دوران صفويه، افشاريه و زنديه از هيچ كوششي دريغ نورزيده اند و مردانه از كيان خود دفاع كرده اند.

چوتختەپارەبرموج رهارهارها من, [19.07.21 11:36]
عباس صيدي كلهر در ادامه ي اين موضوع به رشادت هاي ايل كلهر اشاره كرد و افزود: اين ايل بزرگ داراي يكي از باشكوه ترين دوران هاي اجتماعي و سياسي در ايران است به عنوان مثال پس از مرگ شاه عباس اول و رقابت هاي منصور و برادرزاده اش القاس ميرزا براي تصاحب حكومت و سرزمين كلهر و سوء استفاده ي حكمرانان دستگاه آل عثماني از اين نفاق و تفرقه در سلطنت، سواران ايل كلهر و زنگنه عليه اشغال گران عثماني در بغداد قيام كردند و بكتاش خان حاكم عثماني در قلعه ي بغداد را به قتل رساندند. در اين سال 1047 ه ق، سواران كلهري در ركاب مرتضي قلي خان قاجار حاكم همدان در فتح قندهار شركت داشتند و هم چنين حكومت محلي و مستقلي كه در ايوان كلهر به دست ميرميدان تشكيل گرديد در برابر تجاوز عثمان ها شجاعت هاي بي نظيري از خود نشان داد و به طور قاطع از مرز كلهريان در ايران دفاع كرد. اين فعال فرهنگي و اجتماعي در ادامه ي اين موضوع بيان كرد: اگر تنها گوشه اي از مقاومت ها و رشادت هاي علي خان كلهر در دوره ي زنديه در مقابل عثماني يا مبارزات الفت خان يا احمد خان يا سردار آقاخان نوه ي علي خان كلهر با عثماني ها بيان شود براي وطن دوستي اين ايل بزرگ كفايت مي كند. اين تحليل گر فرهنگي و اجتماعي هم چنين بيان كرد: نقش پررنگ ايل كلهر در دوران دفاع مقدس و حضور آنان در مرزهاي غرب كشور و تقديم شهداي بسياري به اسلام و كشور خويش پيشينه ي طلايي اين ايل را درخشان تر كرده است.
دكتر صيدي كلهر در پايان اظهار اميدواري كرد كه در دولت مردمي آيت اله رييسي به منظور ارج نهادن به تاريخ پرافتخار كلهريان ايران گوشه اي از تاريخ مقاومت آنان را در قالب توليد يك فيلم بلند يا سلسله سريالي در سيماي كشور اقدام گردد.
ايشان در پايان اين گزارش خبري اعلام كرد: مطالبه ي جدي فرهيختگان ايل بزرگ كلهر از دولت مردمي آيت اله رييسي توليد فيلم مقاومت و مبارزات كلهريان ايران در مقابل حملات عثماني به ايران است كه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و صدا و سيماي كشور انتظار دارد در اين رابطه همكاري لازم را عنايت بفرماييد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *