یادداشتی در نکوداشت محمدعلی قاسمی/ ظاهر سارایی

 

 

هفته نامه صدای آزادی: محمدعلی قاسمی، نه فقط یک مدیر موفق فرهنگی، که شاعری چیره‌دست و نویسنده‌ای نام‌آور است. برای رسیدن به این سطح از تعالی هنری، رنج‌ها دیده و ریاضت‌ها کشیده است. علاوه بر این، او انسانی والا و متقی و منزه است. من او را به‌واسطه‌ی هم‌محله‌ای بودن،‌ از سال‌های آغازین عمرش می‌شناسم. از خانواده‌ای نجیب و نیک‌نام و مردمدار برآمده است و علاوه بر هنر که خود، کسب کرده، از امتیاز گوهر نیک هم بهره‌مند بوده است.

اینکه ریاست نهادی چون حوزه‌ِی هنری را داشته باشی و این همه محبوب هنرمندان باشی و هنردوستان چون پروانه بر گرد تو جمع آیند، حکایتی است شگفت و ماجرایی است بدیع.

در سال‌هایی که او ریاست حوزه‌ِی هنری را برعهده داشت، هنر و ادب ارجمند گردید و ادب و دوستی قدر دید و بر صدر نشست. گرچه کانون کوردی هانا پیش از او در عهد ریاست ماضی حوزه‌ی هنری، بنیاد نهاده شد و بدین‌سبب به نیکویی از او یاد می‌کنیم، اما این بذر نیک، در سایه‌سار حمایت محمدعلی قاسمی بالید و ریشه دوانید. امروزه، این انجمن ادبی، نامی نامور است و شاعران کوردی‌گوی بسیاری در آن بالیده‌اند و لنگری برای شعر بالنده‌ی کوردی جنوبی در ایلام گشته است.

حوزه‌ی هنری، نهادی گسترده و ثروتمند و پرشاخ و برگ نیست، اما محمدعلی قاسمی توانست با جمع اندک همکاران فرهیخته و بهره‌گیری از توان و همکاری و همراهی هنرمندان، منشأ خدمات بسیاری گردد که من در این مختصر، مجال آن را ندارم که به‌مشروح در این باره داد سخن بدهم و توجهم را علاوه بر کانون کوردی هانا و برگزاری مراسم مختلف هنری و ادبی، به حمایت خاص ایشان و مجموعه‌ی همکاران خدومش از زبان و ادب کوردی ایلامی جلب می‌کنم.

او بی‌آنکه سنگی در پیش پای کسی نهد و بار خاطر باشد،‌ راهگشا و یار شاطر بود و عناوین بسیاری از کتاب‌هایی که به زبان کوردی و خاصه به‌شیوه‌نگاشت کوردی، نوشته‌ شده بودند، به همت او و همکارانش به زیور طبع آراسته گردید. بی‌شک اگر چون اویی بر آن مسند تکیه نزده بود، دور از ذهن می‌نمود که رأی فرادستانش، به این مقوله جلب گردد.

باری، اینک او بعد از سال‌ها خدمت، به افتخار بازنشستگی نائل آمده و مسند خدمت را وانهاده و فرصتی فراهم آورده و خلوتی تدارک دیده تا بار دیگر به آغوش دوستان قدیمی‌اش، یعنی کتاب‌ها و شعرهایش برگردد و از لونی دیگر «این بت عیار» برآید.

برای محمدعلی قاسمی، در هر کجا باشد و هرگونه باشد، سلامتی و سعادت و خوشبختی و کامرانی و کامگاری آرزومندم و او را با بهترین درودهایم بدرقه می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *