ستاره‌ کورد تیم ملی فوتسال در گفتگو با صدای آزادی: بانوان کرماشانی در هر تیمی که بوده‌اند، خوش درخشیده‌اند

 

اشکان میری: کرماشان همواره‌ استعدادهای بی نظیری در ورزش داشته‌ است، اما چند سالی است که‌ بانوان این دیار بیشتر از پیش در میادین ملی و بین المللی در حال افتخارآفرینی هستند و می‌توان گفتگوی رقابت را از آقایان ربوده‌اند. یکی از این بانوان موفق ورزشکار، سارا شیربیگی، خانم گل آسیا و یکی از بهترین بازیکنان فوتسال حال حاضر ایران وآسیا است. او که‌ اهل کرماشان و زاده‌ی شهرستان اسلام آباد غرب در سال 1370 است در سال 2019 جز ده‌ بازیکن برتر فوتسال جهان شناخته‌ شد. سارا شیربیگی اکنون چهره‌ای شناخته‌ شده‌ در دنیای ورزش و به‌ ویژه‌ فوتسال است که‌ در گفتگویی خواندنی با صدای آزادی از روند پیشرفتش صحبت کرد. شما مخاطبان گرامی را به‌ خواندن این گفتگو دعوت می‌کنم:
اگرچه‌ شما آنقدر شناخته‌ شده‌ هستید، نیازی به‌ معرفی ندارید، اما سارا شیربیگی چگونه‌ خود را برای مخاطبان صدای آزادی معرفی می‌کند؟
خوشحالم که با مخاطبان صدای آزادی در متن این مصاحبه روبرو می شوم. متولد 1370 در اسلام آباد غربم. ورزش را مثل همه‌ی هم سن و سالانم در کوچه‌ها شروع کرده‌ام، اما به صورت جدی اولین مسابقه‌ام را هنگامی که دانش آموز‌ سوم راهنمایی بودم، شرکت کردم. از بین فوتبال و فوتسال، همیشه‌ به‌ فوتسال علاقه‌مند بودم. اگرچه‌ یک نیم فصل بازیکن فوتبال در لیگ برتر بودم اما پس آن به صورت کامل به‌ فوتسال پرداختم. ناگفته‌ نماند، مدتی کوتاهی هم بازیکن «تیم ملی راگبی» بودم اما رویای بچگی من فعالیت در فوتسال بود که‌ بعد از تجارب فوتبال و راگبی تمام تمرکزم را روی آن گذاشتم.
همانطور که‌ می‌دانید در شهر کوچکی مانند اسلام آباد برای پیشرفت یک ورزشکار در سطح ملی امکانات به‌ اندازه‌ی کافی مهیا نیست. اما تیم ما یکی از بهترین تیم‌های استان بود و با مربیان بازیکن‌های بسیار خوبی که‌ داشتیم پله‌های پیشرفت را از لیگ دسته‌ سوم تا لیگ یک را پیمودیم. متاسفانه‌ بسیاری از بازیکنان آن تیم، ورزش را دنبال نکردند و گر نه‌ آینده‌ی بسیار درخشانی در انتظارشان بود. آن تیم و شرایط آن روزها محرک بسیار خوبی برایم شد که‌ به صورت حرفه‌ای و جدی به‌ ورزش بپردازم اما متاسفانه‌ از آن تیم حمایتی نشد و نهایتاً منحل گردید. هرچند که‌ امکانات خوبی نداشتیم اما مربیان لایق ما بسیار به‌ پیشرفت تیم کمک کردند.
بسیار خوب… شما می‌توانستید جزء همانهایی باشید که‌ به‌ قول خودتان اعضای تیمتان بودند و حالا یا به‌ زندگی عادی غیرورزشی برگشته‌اند و یا از دور دستی بر آتش دارند. اما خانم شیربیگی توانست از محدوده‌ی استانی به‌ فضایی گسترده‌ ورود کند. در کشور اعتبار خاص داشته باشد و فراتر از آن در میان بزرگان قاره هم اعتباری کسب نماید. کدام عوامل شما را به سوی چنین اتفاقات خیره کننده ای _آن هم در ورزش بانوان_ رساند؟
راستش را بخواهید، من همیشه‌ دنبال تجربه‌های جدید و فضاهایی جدید بوده‌ام. رویای بچگی من، انجام کارهایی ویژه‌ و خاص بود که‌ هر کسی توانایی انجام آن را ندارد. در زمان بچگی‌ام اطرافیان همیشه‌ می‌گفتند که‌ دختر، توانایی ورزش ندارد! تو نباید به‌ این مسیر بروی و اصلاً دختر را چه‌ به‌ ورزش؟!… اما همیشه‌ دنبال اثبات خلاف این حرف بودم و اینکه‌ که‌ ما نه‌ تنها توانایی انجام هر کاری را داریم بلکه‌ می‌توانیم بسیار بهتر از پسران هم عمل کنیم. در عین حال که‌ شهرمان بسیار کوچک بود، اما خانواده‌ام بسیار مشوقم بودند و خودم هم با علاقه‌ای بسیار ورزش را دنبال می‌کردم. همانطور که‌ گفتم یکی از اهدافم، نشان دادن این واقعیت به‌ دختران است که‌ هرکسی با تلاش و صبر میتواند به‌ آرزوهایش دست پیدا کند.
ورزشکارانی مثل شما که چنین نگاهی فراعادی و یژه ای دارند، در هر مرحله از زندگی ورزشی‌شان عناوین خاصی کسب می کنند. ضمن اینکه مشتاقیم از مهمترین عناوینتان بگویید، دلچسبترین عنوان‌هایتان را هم برشمارید. کدامشان برایتان خاطره انگیزتر بود؟
قطعاً مخاطبان شما هم تا حدودی از اخبار فوتسال آگاهند و می دانند که مهمترین عناوینم اینهاست. البته تا آنجا که به دهنم برسد: دو دوره‌ قهرمانی آسیا با تیم ملی فوتسال، سومی المپیک داخل سالن و مقام اول دانشجویان جهان و شش دوره‌ خانم گلی لیگ برتر ایران، دو دوره‌ بهترین بازیکن ایران اما قطعا بهترین عنوانم قهرمانی سال 2018 آسیا و خانم گلی همان سال در آسیا بود.
از اینکه به عنوان یک دختر با اراده ی کرد توانسته اید چنین افتخارآفرین باشید، به شما افتخار می کنیم. آیا به این فکر بوده اید که روزی در لیگهای مطرح فوتبال دنیا بازی کنید؟
بله‌ بازی کردن در لیگ های خارجی جز برنامه‌هایم هست و پیشنهاداتی هم داشته‌ام اما اجازه‌ بدهید که‌ پس از قطعی شدن، از آن صحبت کنم.
شما در تیمهای مختلفی در لیگ برتر کشور بازی کرده اید. از «نامی نو» اصفهان گرفته تا شهرداری مشهد و … فکر می کنید استانهای دیگر چه دارند که کرماشان ما از آن محروم است؟ چه پیشنهادهایی برای جامعه ورزشی بانوان استان و بویژه فوتسال کرماشان دارید؟
در این مورد بارها صحبت کرده ایم ولی بی فایده بوده. به نظر من مسئولان استان باید بیشتر، ورزش را پیگیری کنند و به‌ دنبال جذب اسپانسر باشند. اما مسئولان در این استان متاسفانه‌ اهمیت زیادی برای ورزش به‌ ویژه‌ ورزش بانوان قائل نیستند. در استان پتانسیل های زیادی وجود دارد از جمله: مربی، بازیکن، داور و… اما همه برای شهرهای دیگری بازی می‌کنند که‌ طبعاً افتخارش هم برای همان استان هست. در حالی که بانوان فوتسالیست و فوتبالیست کرمانشاهی جزء بازیکن های تاثیرگذار و خوب تیم های خودشان هستند.
با پاسخ تان بسیار موافقم. فکر می کنم شما عملاً با فضای مأیوس کننده ورزش استانی مواجه بوده اید. آیا روزی به تیمداری در استان فکر می کنید؟ بستر لازم را برای چین کاری آماده می بینید؟
هیچوقت به‌ فکر تیمداری نبوده‌ام چون در حال حاضر بازیکنم و علاقه‌ و با وقتی برای تیمداری ندارم. در موقعیت هایی از مسئولان خواسته‌ام که‌ از تیمهای استان حمایت کنند اما اینکه‌ خودم قصد تیمداری داشته‌ باشم نه!
به عنوان یک جوان کورد در تیم ملی فوتسال کشور درخشیده‌اید و همچنان در اوج هستید. حالا مهمترین آرزویتان در زندگی ورزشی چیست؟
در حال حاضر تنها امیدوارم بتوانم به این مسیر ادامه بدهم و موفقیت های بیشتری بدست بیاورم.
از اینکه برای چنین گفتگویی با صدای آزادی وقت گذاشتید، سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *