مطبوعات کوردی

بایستی خود «شرایط» را تغییر می‌دادیم / جلیل آهنگرنژاد

بایستی خود «شرایط» را تغییر می‌دادیم / جلیل آهنگرنژاد

      نه! داستان نمی‌گویم! سال‌های هفتاد تا حوالی هفتاد سه و چهار، توجه به زبان و ادبیات کوردی در کرماشان برای هم نسلان من، هم برای غالب جامعه فرهنگی این دیار تاریخی به عنوان یک ضرورت، مطرح نبود. یعنی به آن شناخت عمیق و وظیفه سنگین نرسیده بودیم. روزهای جوانی بود و سری […]
مۆحەمەد موحسنێ نەسەب: باێه‌س وه گەرد یەکا بنیشیمن و قسه بکەیم

مۆحەمەد موحسنێ نەسەب: باێه‌س وه گەرد یەکا بنیشیمن و قسه بکەیم

    ئه‌شکان میری: له ریژاێ دیرووک، خەوەرڕەسانی و دەنگبەری یەکێگ له گرنگ ترین بەشەیل کۆمەڵگا بیوە کە تیوەنسیه ئڕا وەرەو نوا چێین و هەڵ کیشان کۆلتوور و زانێاری لە کۆمەڵگا دەسەڵات قورسێگ داشتوو. له هەزارەێ سێم، فەزاێ مەجازێ هیورده هیوردە جێ پاێ خوەێ له ناو بەش فرەێگ له مەردم گێشت وڵاتێگ واز کرد تا […]
در اقدامی کم سابقه هفته نامه صدای آزادی پس از توزیع از روی دکه ها جمع شد

در اقدامی کم سابقه هفته نامه صدای آزادی پس از توزیع از روی دکه ها جمع شد

  دستگاه‌های امنیتی و فرهنگی استان کرماشان امروز اول آبان ماه 1401 از مدیرمسئول صدای آزادی و شرکت توزیع روزنامه خواستند این نشریه از روی دکه ها جمع شود. در این شماره که با تیتر : «روز سیاه دانشگاه آزادی» به دستگیری گستره‌ دانشجویان بزرگترین دانشگاه استان روی دکه ها رفت، علاوه بر تشریح حواشی […]
چرا جریان شفاف خبر، عقیم شده است؟ / سرمقاله صدای آزادی

چرا جریان شفاف خبر، عقیم شده است؟ / سرمقاله صدای آزادی

    در روزگاری که شاهد انتقال اتوریته از ساحت حاکمیتی به ساحت اجتماعی هستیم، مطبوعات کاغذی، بازنده‌ی بزرگ در میان چرخ‌دنده‌ی کانون‌های قدرت مدنی با بخش «سخت متمرکز» هستند و تنها خروجی آنها تولید کاغذباطله‌هایی است که ریشه‌های اطلاع‌رسانی کلاسیک را خواهدسوزاند. رسانه‌هایی که کمترین توجهشان به سمت مردم نیست و غالباً کپی‌پیست‌چی‌های ماهری […]
بهرام ولدبیگی در گفتگو با صدای آزادی مطرح کرد: تاریخ‌نگاری کردستان در مصاف با فراموشی

بهرام ولدبیگی در گفتگو با صدای آزادی مطرح کرد: تاریخ‌نگاری کردستان در مصاف با فراموشی

  بهرام ولدبیگی روزنامه‌نگار و مدیر انستیتو فرهنگی کردستان در تهران و سردبیری روزنامه‌ی آشتی، فصلنامه کردستان، فصلنامه کرماشان، ماهنامه گفتمان نو در تهران و هفته‌نامه‌ی آبیدر در سنندج را در خلال سال‌های 1375 تا 1386 را در کارنامه مطبوعاتی خود دارد. بنیان‌گذار پل ارتباطات فرهنگی با کردستان عراق و کردستان ترکیه است و تاکنون […]
در سایه‌ی کامنت‌نویسان ناشفابخش / جلیل آهنگرنژاد

در سایه‌ی کامنت‌نویسان ناشفابخش / جلیل آهنگرنژاد

  سخنی با جوان‌ترهای ادبیات کوردی در کرماشان ژان بودریار می‌گوید: «منطق انتشار ویروسی در شبکه‌ها دیگر ارزش‌محور نیست.» به‌ درستی دریافته‌‌ایم که دنیای امروز، بر محور اساسی «ناپایداری» بنا نهاده شده است. اما در این میان نمی‌توان همه چیز را با چنین عینکی دید. همچنانکه کلان‌سوژه‌های راستی، صلح و مهر از مفاهیم ازلی_ابدی و […]
وحید نظری کرماشانی، آهنگساز برجسته کورد در گفتگو با صدای آزادی: کرماشان مرکز اقلیمی موسیقی کوردی است

وحید نظری کرماشانی، آهنگساز برجسته کورد در گفتگو با صدای آزادی: کرماشان مرکز اقلیمی موسیقی کوردی است

موسیقی همیشه شبیه آدمهای جامعه است محمدجواد جلیلیان- صدای آزادی : در همین کوچه پس کوچه‌های شهر، در همسایگی ما، هنوز انسانهای شریفِ بسیاری نفس میکشند که تنها به عشق کرماشان کار میکنند. وحید نظری کرماشانی، یکی از همین بزرگمردان در عرصه‌ی تولیداتِ موسیقی است است. کارنامه‌ی کاری او سرشار از اتفاقات درخشان و ارزشمند […]
طاهر یارویسی خنیاگر راستین دوران / سیدوحید شاه ابراهیمی

طاهر یارویسی خنیاگر راستین دوران / سیدوحید شاه ابراهیمی

    استاد طاهر یارویسی، خنیاگر ماندگار و مقاوم دوران پُر تلاطم تاریخ معاصر، راوی صدیقِ مقامات تنبور، میراث دار نغمه ها و آواهای کهن سرزمین دالاهو، استادی جریان ساز و تاثیر گذار، پل ارتباطی گذشته به آینده و از معدود نوازندگان نسلی که تنها دغدغه شان تاکید برحفظ اصول اساسی رپرتوار موسیقی تنبور و […]
علی اکبر مرادی: استاد طاهر یارویسی درویشانه زیست و درویشانه رفت

علی اکبر مرادی: استاد طاهر یارویسی درویشانه زیست و درویشانه رفت

  یادداشت اختصاصی استاد علی اکبر مرادی به مناسبت درگذشت استاد طاهر یارویسی صدای آزادی: نظری اجمالی به زندگی زنده یاد استاد «طاهر یارویسی» دو خصیصه مهم را به ما می نمایاند: عشق و رنج! که هر دو در این نیک مرد مهربان به کمال رسیده بودند. عشق او به موسیقی و فرهنگ و نوای […]
به بهانه‌ی همایش علیشاه‌خان حیدری‌زادی:جایگاه «حلقه‌های واسط» مخاطبان شعرکُردی کجاست؟ جلیل آهنگرنژاد

به بهانه‌ی همایش علیشاه‌خان حیدری‌زادی:جایگاه «حلقه‌های واسط» مخاطبان شعرکُردی کجاست؟ جلیل آهنگرنژاد

  به بهانه‌ی همایش علیشاه‌خان حیدری‌زادی،شاعر مردمی کُرد: جایگاه «حلقه‌های واسط» مخاطبان شعرکُردی کجاست؟ دنیای شعر کُردی در دیار ما بیش از هر چیز شبیه به روستای «ماکوندو» در «صد سال تنهایی» مارکز است. شاعرانش نیز انگار از خانواده‌ی «بوئندیا» هستند. روستایی تازه مکشوف که همه چیز را باید از اول تجربه کرد. بخش عمده […]