شێعر کوردی

شوون تریفە لە بان ئاو / چەن لەت وە مدوو شوون کار «پەرتەو کرماشانی» / مازیار نەزەربەیگی

شوون تریفە لە بان ئاو / چەن لەت وە مدوو شوون کار «پەرتەو کرماشانی» / مازیار نەزەربەیگی

      هەنای کەسێ گ کار ئەدەبی کەێد و تەتیەێدە سرێنج دو بڕ، هاوڕێ و دژ، یانێ ئەو رێیە گ هەڵوێژانێیە رێ جیاواز یا گاجار نووێگ بۊە، سە هەڵوێژان رێ جیاواز یا نوو دوبەختیە. «پەرتەو کرماشانی» لە ئەو کەسەیلە بۊە گ ئێ رێ نووە هەڵوێژانێیە، وە تایبەت لە باوەت زوانی، ئەوەیش لە سەردەمێ گ […]
مرگ من، شعر تسلیم نیست فریاد است / برای اولین سالیاد در گذشت پرتو / وحید نظری کرمانشاهی

مرگ من، شعر تسلیم نیست فریاد است / برای اولین سالیاد در گذشت پرتو / وحید نظری کرمانشاهی

    مرگ پرتو مرگ هر کسی نیست ،داغی ست  که در سینه هر لحظه داغ تر می شود. هیچ گاه نتوانستند مرگ را زیر خاک دفن کنند آنکه در شعرش می میرد قابل دفن شدن نیست. نوشتن در این روزها برای گه گاه نویسان سخت جانفرساست ،چرا که روی هر خطی ممکن است «مینی […]
شاعرێ ک نان وە نرخ روژ نەخوارد / مه‌سعوود قه‌نبه‌ری

شاعرێ ک نان وە نرخ روژ نەخوارد / مه‌سعوود قه‌نبه‌ری

      لە ساڵیاد شاعر وەناوبانگ کرماشان، ماموستا «پەرتەو»  توام ئاماژە وە یەکێ لە تایبەتمەندیەیل ژیان و هۆنەر ئێ گەورا پیاگە بکەم وە ئەوەیش، حۆرمەت و شرافەت و بڕیار و قەرارێگ بۊ ک لە باوەت قەڵەم و هۆنەر و شێعر داشت. لە کوومەڵگایل جەهان سێیم، وە تایبەت لە روژهڵات ناوێن، خاونەیل قۆدرەت و ڕامێارەیل […]
فرهنگ واژه‌های تخصصی علوم جنگل : شاعر نمی‌تواند جزیره‌ای زندگی کند / عدم آموزش رسم الخط کوردی، مانع مهم فراگیری ادبیات مکتوب

فرهنگ واژه‌های تخصصی علوم جنگل : شاعر نمی‌تواند جزیره‌ای زندگی کند / عدم آموزش رسم الخط کوردی، مانع مهم فراگیری ادبیات مکتوب

      اشکان میری: آنهایی که با ادبیات کوردی جنوبی دمسازند، بویژه کوردان کلهر، از دیرباز «ایوان» را قبله‌گاه شعر کوردی می‌دانند. کمتر کلهری هست که بیت یا ابیاتی از دفتر معروف «شاکه و خان‌مه‌سۊر» به‌ خاطر نداشته‌ باشد. خوشبحتانه‌ در این سالها نیز این شهرستان با معرفی چهره‌هایی نام آشنا و معتبر، اعتبار […]
بایستی خود «شرایط» را تغییر می‌دادیم / جلیل آهنگرنژاد

بایستی خود «شرایط» را تغییر می‌دادیم / جلیل آهنگرنژاد

      نه! داستان نمی‌گویم! سال‌های هفتاد تا حوالی هفتاد سه و چهار، توجه به زبان و ادبیات کوردی در کرماشان برای هم نسلان من، هم برای غالب جامعه فرهنگی این دیار تاریخی به عنوان یک ضرورت، مطرح نبود. یعنی به آن شناخت عمیق و وظیفه سنگین نرسیده بودیم. روزهای جوانی بود و سری […]
شێعریگ له‌ کتاو له‌ش شه‌شم / جه‌لیل ئاهه‌نگه‌رنژاد

شێعریگ له‌ کتاو له‌ش شه‌شم / جه‌لیل ئاهه‌نگه‌رنژاد

      له‌ وه‌فرینه‌گان ک ده‌رچیمن، چیمن پاسپورته‌گه‌د ئۊشێ: نەفەرێگ بۊدە لە رووژهەڵات ناوەێن تەنیا باێه‌قووره‌ت‌قژ رەنگینەگەێ   سەر مەزار ناسێدەد و تەنیا رووژنامەفرووشەگەێ باژار نیمەرودۊیاێ ته‌نیاێگ له‌ ناونکی خه‌ێاڵ فڕووکه‌ێ مه‌رگ! ئۊشێ: دنیا تەنیا دو رووژ قاپد گرتۊد و مەرگ لە ناو لەش شەشم شه‌کانۊده‌ده‌و! شه‌کانۊده‌ده‌و! وڵکەرد نەۊ مه‌رگ! له‌ سه‌ر هه‌ر پاراگرافێگ […]
ئاڤراندن از علی الفتی روانه‌ بازار نشر شد

ئاڤراندن از علی الفتی روانه‌ بازار نشر شد

    انتشارات دیباچه‌ کرماشان، که‌ با مدیریت سعید شرافتی زنگنه‌ اداره‌ می شود، نقشی ارزنده‌ در انتشار آثار کوردی در استان کرماشان دارد. در تازه ترین اقدام، اشعار غیر کلاسیک علی الفتی را در یک مجموعه با نام «ئاڤراندن» منتشر کرده است. همه‌ مجموعه‌ شعرهای آزاد. «سانه ناو»، «سزیان وه‌فر»، «سرۊت باشوور»، « له‌ […]
بهروز یاسمی: جریان‌های نوین شعر کوردی در کرماشان و ایلام  بسیار امیدوار کننده است

بهروز یاسمی: جریان‌های نوین شعر کوردی در کرماشان و ایلام بسیار امیدوار کننده است

    هفته نامه صدای آزادی: این روزها نام دکتر بهروز یاسمی بیش از همیشه در بین اهل قلم ایلام و کرماشان شنیده می شود. او اکنون(20آبان ماه 1401)  بازداشت است.  شاعری که در اوج اعتراضات، دستگیر شده و بسیاری از دوستدارانش نگران حال او هستند. کمتر کسی است که کورد باشد و در جغرافیای […]
ظاهر سارایی: جریان شعر کوردی کرماشان و ایلام را «رقابتی» نمی‌بینم

ظاهر سارایی: جریان شعر کوردی کرماشان و ایلام را «رقابتی» نمی‌بینم

    استاد سارایی در ادبیات کوردی جنوبی نامی قابل اعتنا و ارجمند است. شاعر و منتقد همشهری‌اش حسین شکربیگی با وی مصاحبه ای داشته و در «کُردپرس» منتشر کرده است. به دلیل اهمیت آن، در سایت بلوط بازنشر شده است. این گپ و گفت مفصل پیش روی شماست: چطور شد که شعر گفتن را […]
ئاماژه‌ێگ ئڕاێ ئه‌یانه‌یل! / له پرتووک له‌ش شه‌شم / جه‌لیل ئاهه‌نگه‌رنژاد

ئاماژه‌ێگ ئڕاێ ئه‌یانه‌یل! / له پرتووک له‌ش شه‌شم / جه‌لیل ئاهه‌نگه‌رنژاد

    «کیه‌نیه‌گان رێ که‌ن و کاروان چوو…» ده‌نگ گوورانی‌چڕ کرمانجێگ، کیشێ هات تا ناو خه‌ێاڵه‌یل سه‌ره‌لێ شێویاێ ئێواره‌؛ له‌ت له‌ت ته‌نیا که‌فتۊم و ده‌نگ کاروانێ، سه‌ر له‌ لیم شێوانۊد. باڵابه‌رزێگ تا سوو ده‌س شه‌و گرتۊد و هه‌ڵپه‌ڕۊد. داره‌ به‌ڕۊیه‌گانیش ده‌س یه‌ک گرتۊن و سه‌ما کردۊن. ئه‌وره‌ ئه‌وه‌ڵ بزمار دنیا داکوتیاۊد. زانسم دنیا بزمار کولێگ […]