1 ڕا عشق وتم خڕ نەخوە دەورم ک م دانام دیمەت وە دڵم بۊت و منی ئێ دڵە دانام تا ناتمەسەو جی تو ئڕا چیتە ڕێیەو هەم؟ ئەر ئێقه خوسەت دیایگ دە م بۊشە م تا نام دە لا م نیەوێرن وە خوویی نام تو بیارن؟ ئێگل تو چڕیتەم هە دە لای کول کە […]
جلیل آهنگرنژاد مرا به یاد خاطرات زیادی می اندازد: خاطرهی غزلهای کوردیاش با مضامین و زبانی نو و اشعارش در مجموعهی «نرمهواران» که علاوه بر داشتن زبان و ذهن نو، آن اشعار نوعی سبک جدید شعری در کوردی کلهری ایجاد کردهبودند. او خستگیناپذیر طی این سالها، عرصههای زیادی در شاعری پیموده تا بلکه به […]
مجموعه شعر تازهی هورامی محمد آشنا عباسمنش با نام پای پاروا و به اهتمام نشر آرو روانهی بازار کتاب شد این کتاب دربرگیرندهی 72 شعر آزاد است و در 81 صفحه و در قطع رقعی در اختیار علاقمندان به زبان کوردی و گویش هورامی قرار گرفته است. این اثر سومین مجموعه شعر محمد آشنا […]
سرویس خبر بلوط: « ئێوارهێ شمارهێ چوار » دهمین اثر جلیل آهنگرنژاد به اهتمام نشر دیباچه در مسیر انتشار قرار گرفت. این کتاب دربرگیرندهی مجموعه ای از شعرهای اجتماعی است که در قالب های آزاد سروده شده و همان گونه که از نامش پیداست، به نوعی در ادامه راهی است که با مجموعه شعرهای: […]
شاعر رباعی های شیرین معاصر «جلیل صفربیگی» دست به ابتکاری تازه زده و «نورباعی» را به عنوان قالبی تازه که از نسل رباعی است به فضای ادبی کشور معرفی کرده است. وی درباره این قالب تازه چنین نوشته است: درباره نورباعی (۱) همان طور که قبلا هم خدمت دوستان عزیزم عرض کردم نو رباعی […]
جلیل آهنگرنژاد: شک نداریم که ادبیات و بویژه شعر همواره یکی از چالشبرانگیزترینها در مسیر فرهنگی و اجتماعیِ جوامع مختلف بوده است. این اتفاق در ادبیات نوپای «کوردی خوارین» نیز افتاده است. ضمن درک ضرورت «خویشتنبودگی» در پهنهی هنر، کُنشهای خردگرایانه در چنین چالشهایی میتواند ما را به راههای روشن برساند. در منظری […]
اشکان میری: آنهایی که با ادبیات کوردی جنوبی دمسازند، بویژه کوردان کلهر، از دیرباز «ایوان» را قبلهگاه شعر کوردی میدانند. کمتر کلهری هست که بیت یا ابیاتی از دفتر معروف «شاکه و خانمهسۊر» به خاطر نداشته باشد. خوشبحتانه در این سالها نیز این شهرستان با معرفی چهرههایی نام آشنا و معتبر، اعتبار […]
نه! داستان نمیگویم! سالهای هفتاد تا حوالی هفتاد سه و چهار، توجه به زبان و ادبیات کوردی در کرماشان برای هم نسلان من، هم برای غالب جامعه فرهنگی این دیار تاریخی به عنوان یک ضرورت، مطرح نبود. یعنی به آن شناخت عمیق و وظیفه سنگین نرسیده بودیم. روزهای جوانی بود و سری […]