شێعر

تا دۊننەت ئێ مەردمه ڕا «نام خودا» کەن؟ / چه‌ن شێعر له‌ مووسا ئه‌مایی

تا دۊننەت ئێ مەردمه ڕا «نام خودا» کەن؟ / چه‌ن شێعر له‌ مووسا ئه‌مایی

  1 ڕا عشق وتم خڕ نەخوە دەورم ک م دانام دیمەت وە دڵم بۊت و منی ئێ دڵە دانام تا ناتمەسەو جی تو ئڕا چیتە ڕێیەو هەم؟ ئەر ئێقه خوسەت دیایگ دە م بۊشە م تا نام دە لا م نیەوێرن وە خوویی نام تو بیارن؟ ئێگل تو چڕیتەم هە دە لای کول کە […]
وارش، کنار ده‌روه‌چ تازه‌ / خوانش شعری از مجموعه‌شعر «وه‌فرینه‌گان» / علی رسولی

وارش، کنار ده‌روه‌چ تازه‌ / خوانش شعری از مجموعه‌شعر «وه‌فرینه‌گان» / علی رسولی

  جلیل آهنگرنژاد مرا به یاد خاطرات زیادی می اندازد: خاطره‌ی غزل‌های کوردی‌اش با مضامین و زبانی نو و اشعارش در مجموعه‌ی «نرمه‌واران» که علاوه بر داشتن زبان و ذهن نو، آن اشعار نوعی سبک جدید شعری در کوردی کلهری ایجاد کرده‌بودند. او خستگی‌ناپذیر طی این سالها، عرصه‌های زیادی در شاعری پیموده تا بلکه به […]
تازه‌ ترین کتاب محمد آشنا /  پای پاروا به‌ بازار نشر رسید

تازه‌ ترین کتاب محمد آشنا / پای پاروا به‌ بازار نشر رسید

  مجموعه‌ شعر تازه‌ی هورامی محمد آشنا عباس‌منش با نام پای پاروا و به‌ اهتمام نشر آرو روانه‌ی بازار کتاب شد این کتاب دربرگیرنده‌ی 72 شعر آزاد است و در 81 صفحه و در قطع رقعی در اختیار علاقمندان به زبان کوردی و گویش هورامی قرار گرفته است. این اثر سومین مجموعه شعر محمد آشنا […]
اثری تازه از جلیل آهنگرنژاد / «ئێواره‌ێ شماره‌ێ چوار» آماده‌‌ی انتشار شد

اثری تازه از جلیل آهنگرنژاد / «ئێواره‌ێ شماره‌ێ چوار» آماده‌‌ی انتشار شد

  سرویس خبر بلوط: « ئێواره‌ێ شماره‌ێ چوار » دهمین اثر جلیل آهنگرنژاد به اهتمام نشر دیباچه در مسیر انتشار قرار گرفت. این کتاب دربرگیرنده‌ی مجموعه ای از شعرهای اجتماعی است که در قالب های آزاد سروده شده و همان گونه که از نامش پیداست، به نوعی در ادامه راهی است که با مجموعه شعرهای: […]
نو رباعی چیست؟ / حرفهای جلیل صفربیگی را در این باره بخوانید

نو رباعی چیست؟ / حرفهای جلیل صفربیگی را در این باره بخوانید

  شاعر رباعی های شیرین معاصر «جلیل صفربیگی» دست به ابتکاری تازه زده و «نورباعی» را به عنوان قالبی تازه که از نسل رباعی است به فضای ادبی کشور معرفی کرده است. وی درباره این قالب تازه چنین نوشته است: درباره نورباعی (۱) همان طور که قبلا هم خدمت دوستان عزیزم عرض کردم نو رباعی […]
سازش عاشقانه‌ی سنگ و سیب / نگاهی به مجموعه شعر تازه‌ی رضا موزونی

سازش عاشقانه‌ی سنگ و سیب / نگاهی به مجموعه شعر تازه‌ی رضا موزونی

    جلیل آهنگرنژاد: شک نداریم که ادبیات و بویژه شعر همواره یکی از چالش‌برانگیزترین‌ها در مسیر فرهنگی و اجتماعیِ جوامع مختلف بوده است. این اتفاق در ادبیات نوپای «کوردی خوارین» نیز افتاده است. ضمن درک ضرورت «خویشتن‌بودگی» در پهنه‌ی هنر، کُنش‌های خردگرایانه در چنین چالش‌هایی می‌تواند ما را به راه‌های روشن برساند. در منظری […]
کیسه‌ڵی باوه‌ڕم و سه‌ودای هه‌ر رێبوارێک / کامران ره‌حیمی

کیسه‌ڵی باوه‌ڕم و سه‌ودای هه‌ر رێبوارێک / کامران ره‌حیمی

  (تێڕۆانینێک له‌ هونراوه‌کانی محه‌مه‌درزا روسته‌م پووڕ) سادق هیدایه‌ت ده‌بێژێ: “له‌ ژیاندا زامه‌کانی هه‌یه‌ که‌ وه‌ک خیرک ده‌تخوا” ئه‌و زامانه‌ میراتی رابردوو بن یان ئێستا، له‌ زاری یه‌که‌م که‌س بێت یان سێهه‌م که‌سی تاک، هه‌ر به‌شی رۆژهه‌ڵات وزاگروسی چه‌وساوه‌یه‌ که‌ له‌ نێوانی سونه‌ت و مودڕن، بێ ده‌ره‌تان و بێ چاودێری به‌ره‌لا بووه‌ تا راده‌یه‌ک که‌ […]
فرهنگ واژه‌های تخصصی علوم جنگل : شاعر نمی‌تواند جزیره‌ای زندگی کند / عدم آموزش رسم الخط کوردی، مانع مهم فراگیری ادبیات مکتوب

فرهنگ واژه‌های تخصصی علوم جنگل : شاعر نمی‌تواند جزیره‌ای زندگی کند / عدم آموزش رسم الخط کوردی، مانع مهم فراگیری ادبیات مکتوب

      اشکان میری: آنهایی که با ادبیات کوردی جنوبی دمسازند، بویژه کوردان کلهر، از دیرباز «ایوان» را قبله‌گاه شعر کوردی می‌دانند. کمتر کلهری هست که بیت یا ابیاتی از دفتر معروف «شاکه و خان‌مه‌سۊر» به‌ خاطر نداشته‌ باشد. خوشبحتانه‌ در این سالها نیز این شهرستان با معرفی چهره‌هایی نام آشنا و معتبر، اعتبار […]
بایستی خود «شرایط» را تغییر می‌دادیم / جلیل آهنگرنژاد

بایستی خود «شرایط» را تغییر می‌دادیم / جلیل آهنگرنژاد

      نه! داستان نمی‌گویم! سال‌های هفتاد تا حوالی هفتاد سه و چهار، توجه به زبان و ادبیات کوردی در کرماشان برای هم نسلان من، هم برای غالب جامعه فرهنگی این دیار تاریخی به عنوان یک ضرورت، مطرح نبود. یعنی به آن شناخت عمیق و وظیفه سنگین نرسیده بودیم. روزهای جوانی بود و سری […]
مجموعه‌ شعر کوردی له‌ش شه‌شم بزودی منتشر می شود

مجموعه‌ شعر کوردی له‌ش شه‌شم بزودی منتشر می شود

  پرتووک تازه‌ێگ له‌ جه‌لیل ئاهه‌نگه‌رنژاد ئاێه‌مه‌گان، فره‌ له‌ لێان له‌ ناو یه‌ێ له‌ش مینن. ئه‌مانێگ له‌ لێان هه‌ن ک له‌ش وه‌ له‌ش ئاڵشت که‌ن. «له‌ش شه‌شم» پرتووکێگه‌ ک شاهات له‌ شوون له‌ش تازه‌ێگ ئڕاێ شاعرێ یاگه‌ر وه‌رده‌نگه‌یلێ بوود. ئێ پرتووکه‌ وه‌ ده‌سمێه‌ت «دیباچه‌» وه‌ێ زۊ تێده‌ بازار کتاو و پێشکه‌شدان بوو.